zaterdag 29 juni 2013

Mageia

OpenSuse behoort al jarenlang tot mijn favorieten als het gaat om Linux distributies. Het is degelijk, draait altijd en in mijn beleving zeer overzichtelijk. OpenSuse werkt van huis uit met KDE. Dat geeft mijn bureaublad een uiterlijk dat niet zo sterk verschilt van dat van Windows XP of Windows 7. Er zijn maar een paar dingen dingen die ik een beetje lastig vind. Een van die dingen is het installeren van de voor muziek en video benodigde codecs. Dat gaat niet vanzelf zoals in Ubuntu. En het kost me moeite om een draadloze scanner geïnstalleerd te krijgen.
Met dat laatste heeft ook Ubuntu 12.04 last. Een tegenvaller, want in versie 11.04 leverde dat nog geen probleem op. Gelet op dit soort problemen die me toch enigszins irriteren blijf ik kijken naar distributies die alles kunnen. De laatste tijd ben ik zodanig gecharmeerd van LinuxMint dat ik er steeds meer mee doe. LinuxMint is afgeleid van Ubuntu en hanteert ook de softwareverzameling van Ubuntu. Maar LinuxMint heeft zijn eigen desktop, ergens tussen de Gnome (waar Ubuntu mee werkte) en KDE in.
Recentelijk lijkt het erop dat Ubuntu zijn toonaangevende positie aan het verliezen is. Ubuntu 12.04 werkt met de Unity desktop, waar nog al wat mensen problemen mee hadden; bovendien maakte Ubuntu een voor de OpenSoftware Society onvergefelijke fout, door een geïntegreerde koppeling te maken met Amazon. Die link is inmiddels al weer verdwenen, maar in de gemeenschap is enig wantrouwen ontstaan over de koers die Canonical vaart. Vandaar dat Linux format de afgelopen maand al kopte: Has Ubuntu lost it? Terwijl de Duitse Linux User constateerde dat Ubuntu qua populariteit afgezakt is naar de derde plaats en inmiddels gepasseerd door LinuxMint en ... Mageia. Dus ik heb in een virtuele machine van Virtualbox Mageia geïnstalleerd. Een vlotte recht toe recht aan installatie. Mageia gebruikt de KDE desktop. En installeert zelfs als virtuele machine, mijn draadloze printer en scanner. Een veelbelovend begin.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten