vrijdag 28 oktober 2011

Kubuntu: de kleinigheden

Het functioneren van Kubuntu kan ik alleen maar beoordelen aan het functioneren van de toepaasingen. Hier ga ik alleen maar in op die dingen die Binnen Kubuntu in negatieve zin opvallen ten opzichte van voorgaande (K)Ubuntu versies.
LibreOffice. Ik gebruik frames bijvoorbeeld om een logo boven mijn brieven te plaatsen. De gedachte is dat de plaatsing op de bladzij willekeurig is, maar de omtrek onzichtbaar. Het is voor het eerst dat ik de rand van mijn frame niet onzichtbaar kan maken. In LibreOffice kan ik wel de instelling veranderen, maar bij afdrukken verschijnt het kaderweer op papier.

Thunderbird: Ubuntu lijkt graag over te willen gaan van Evolution naar Thunderbird als standaard e-mail client. Thunderbird in de Ubuntu repository heeft een paar eigenaardigheden. In mijn Nederlandse Ubuntu-omgeving krijg ik een Engelse Thunderbird. Thunderbird kan niet de adresbestanden van Evolution lezen. Dit moet dus via de Vcard opslag. Daarbij verdwijnt een deel van de adresgegevens.
Thunderbird begint automatisch mijn serverinstellingen in te regelen, het kost gewoon moeite om de instellingen die ik al jaren gebruik geaccepteerd te krijgen. Uiteindelijk lijkt Thunderbird zich er wat gemelijk bij neer te leggen, maar niet dan nadat hij me gewaarschuwd heeft dat ik mijn e-mail op eigen risico lees. Een echte hulp!

Kmail is een goede vervanging voor Evolution. Beschikt ook over een rubriek agenda, afspraken, taken en notities. Alleen wat gaat er nu weer mis? Deze rubrieken blijken na mijn installatie niet toegankelijk. Ik kan geen afspraak invullen. Trouwens Evolution dat ik toch maar weer gebruik vraagt iedere keer dat ik het start opnieuw om mijn wachtwoord, hoewel ik aangegeven heb dat wachtwoord te onthouden.

VirtualBox laat zich eenvoudig installeren - vanaf het internet -, alleen niet gebruiken. Bij Ubuntu 10.10 werd de gebruikersgroep vboxusers automatisch aangepast en werd ook automatisch het drivers bestand /etc/initd/drivers setup automatisch ingesteld. Dat is in de nieuwste versie weer niet gebeurd. Maar bovendien ontbreekt er kennelijk nog een bestand. In ieder geval laat een virtuele machine zich niet installeren.
Algemene indruk: Kubuntu 11.10 is nog niet klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten