maandag 24 oktober 2011

Kubuntu

Kubuntu dus. De irritaties bij Ubuntu groeien me boven het hoofd. Maar Kubuntu heeft ook zijn bijzonderheden. Eerst de positieve dingen. Bij KDE is het in ieder geval mogelijk om de verschillende virtuele desktops onafhankelijk van een achtergrond te voorzien. Bij vier bureaubladen geeft dat al de mogelijkheid vier verschillende foto's als achtergrond te gebruiken. En verderheeft alles weer een duidelijke plek. Nou ja...
Op de een of andere manier moet ik iets geks gedaan hebben, want plotseling bleek dat ik twee softwaremanagers had. Het gevolg was dat ze elkaar tegenwerkten. Als ik probeerde een programma te installeren kreeg ik de boodschap dat er ook een andere softwaremanager bezig was. Hoe krijg je zo'n ding weer weg als je softwaremanager niet meer werkt? Uiteindelijk via de commandline.
Een tweede raadsel is de wifi aansluiting. Hij (de netwerkmanager) herkent wel onmiddellijk mijn router, maar na het invullen van de nodige gegevens gaat hij de het netwerk eerst configureren en vervolgens vragen om authorisatie. (Ik dacht dat ik die al had gegeven door het invoeren van mijn WEP-code). Inmiddels is me gebleken dat dat goed kan gaan of niet. Als hij eenmaal beet heeft werkt het overigens goed.
Een van de dingen die verbazing oproept is ook het "paneel" aan de onderkant van het scherm. Daar staan een aantal widgets op. Ik kan ze uitbreiden, maar de juiste werkwijze daarbij is me nog niet duidelijk. Ze springen alle kanten uit. Maar nu ik een widget met de maanstand heb ben ik de geluidsregeling kwijt. En als je niet oppast ben je ook je programmastarter ('de windowsknop") kwijt.
Dat vraagt nog wat oefening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten